Contact Us : 555222333

In den Beginne…

Ik had deze keer weinig inspiratie om te bloggen, het zal wel met het weer te maken hebben. Regen en de kachel weer aan, dus gooide ik de vraag op Twitter: “Waar zal ik eens over bloggen?” En waar Twitter al niet goed voor is, want ik kreeg onder andere de volgende vraag aangereikt: “Is de Restaurant Week van meerwaarde voor je restaurant?” Nou, daar kon ik wel wat mee!

In den Beginne….

Was het DiningCity die op het geniale idee kwam om een week te organiseren om gasten kennis te laten maken met je restaurant door middel van een driegangen diner voor een vaste lage prijs (toen € 25,-).

In die periode openden wij net Antichic en we deden mee, het was een topconcept. Het leverde ons veel nieuwe blije gasten op en waar het ons ook vooral om ging: de gasten kwamen terug!! De gasten gaven ons ook hoge cijfers, waardoor wij in de ranking steeds een mooie hoge plaats hadden. Dat leverde ons ook nog eens veel publiciteit op. En met twee keer per jaar was het een exclusiviteit waar iedereen aan mee wilde doen en erbij wilde horen.

En zoals met alles wat populair is wordt het concept gekopieerd, met als gevolg dat je na zes jaar kunt kiezen als gast en niet zo een klein beetje keuze ook. Wat hebben we inmiddels zoal voor eetweken in Nederland? Twee keer per jaar de DiningCity Restaurant Week, twee keer de IENS DinerDagen, twee keer de HEERLIJK 10daagse, Dining with the Stars, de Vegetarische Restaurantweek, de Puur RestaurantWeek, de Culinaire week van Groupon, de Restaurant Week KIDS, de Alliance Jongeren week. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je kunt als gast en dus ook als restaurant als je wilt het hele jaar door meedoen aan een ‘speciale’ eetweek.

 

Met het succes en de overkill begon ook de toon van de Restaurant Week te veranderen, bijvoorbeeld in de mailing naar gasten. In plaats van “Kom kennismaken met deze leuke restaurants” was het nu “Kijk eens hoe goedkoop je kunt dineren bij toprestaurants als via je ons boekt. Hiermee impliciet  zeggend “kijk eens hoe duur die restaurants ‘normaal’ zijn”.

 

Dat stond ons steeds meer tegen dus hebben we in 2012 besloten er niet meer aan mee te doen. Vanaf dat moment hebben we onze eigen acties georganiseerd. Zo hebben we onder andere een week voor KiKa gekookt en kon je afgelopen zomer nog mee op een Culinaire Cruise. We blijven leuke dingen verzinnen om onze gasten mee te verrassen. Want het uitgangspunt van de Restaurant Week was tenslotte dat gasten kennis zouden maken met je restaurant en JA dat willen we! Graag zelfs!

 

Ankie