Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Als ondernemer moet je van alle markten thuis zijn. Je bent manager, administratief medewerker, personeelsmanager, maar nog veel meer dan dat je moet creatief zijn. Bijvoorbeeld in je gerechten, hoe presenteer je die en welke uitstraling wil ik met mijn bedrijf. Want jouw restaurant is uniek. Daar doe je je best voor. Nou is dat bij ons niet zo heel moeilijk want wij zijn Antichic, maar het valt me op dat er veel gekopieerd wordt en dan vaak nog zo opzichtig dat het spreekwoord ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ wel op zijn plaats is.

Je wordt allemaal geïnspireerd door allerlei invloeden en van daaruit ga je je eigen twist aan dingen geven. Als collega’s geïnspireerd worden door Antichic en ze vragen ons of wij er geen bezwaar tegen hebben als ze onze heerlijke wijnen ook in hun zaak zouden schenken dan maakt dat ons alleen maar trots. Of collega’s die willen aanhaken bij onze actie voor KiKa, dat zijn positieve voorbeelden van kopiëren.

Maar het kan helaas ook anders. Zo hoorde ik pas van een collega dat zijn foodfoto’s, die prachtig zijn, op een site en op de menukaart van een ander restaurant stonden. Na zijn telefoontje met de vraag waar deze fotodief in Godsnaam mee bezig was kreeg hij als antwoord dat ze het recht hadden om dat te doen omdat die foto’s op sociale mediasites op internet waren geplaatst. Na een hartig woordje Rotterdamse taal heeft de fotodief de foto’s verwijderd. Gevalletje ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ zullen we maar zeggen.

 

Dan heb je nog het copycat werk van de Restaurantweken zodat alles in tweeën, drieën of in vieren komt. Zo kunnen we heerlijk 2 keer bij bijna-sterrenzaken gaan dineren, hebben we Restaurant- en actieweken te over, hebben we 2 keer een prijsvraag over waar de Michelinsterren gaan vallen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Van de week zag ik er weer een voorbij komen op Twitter en zo uniek als ik ben heb ik hem geretweet met de opmerking ‘copycat’ erbij. Dat werd me niet in dank afgenomen maar ja ik had ‘m wel zelf verzonnen 😉

title_copycat_blu-ray

 

Maar waar blijven we als iedereen maar jat van elkaar, dan gaan we allemaal op elkaar lijken en dat willen we nou toch juist niet! Laat iedereen in zijn eigen waarde en verzin zelf je eigen succes!